Architektúra bratislavských evanjelikov
V referáte, v ktorom chcem ukázať, čím prispeli evanjelici k
architektúre a výstavnosti Bratislavy, sa nezaobídeme bez krátkeho
exkurzu do histórie, ktorá determinovala nielen spoločenské
dianie, ale predovšetkým dovoľovala, alebo razantne obmedzovala
architektonickú tvorbu.
Pri štyristoročnici založenia zboru v Bratislave chceme predstaviť
predovšetkým sakrálnu architektúru, teda 7 kostolov, ale i ďalšie
stavby: školy, nemocnicu i obytné domy. ktorými sa evanjelici
pričinili k výstavnosti svojho mesta.
Hneď na začiatku je zaujímavé uvedomiť si, že zmenu stredoveku
na novovek určuje viacero udalostí, ktoré okolo r. 1500 -
teda v polovici tisícročia v synergickom efekte zmenili myslenie
a priniesli pokrok a vytvorili humanizmus a racionalitu všestranného
človeka novoveku:
Uvediem iba pár udalostí:
- objav Ameriky 1492, ktorému predchádzal Guttenbergov objav
kníhtlače a tým ohromný rozvoj poznania.
- pre vývoj architektúry bolo významným činom rozhodnutie
pápeža Júliusa II. dať zbúrať tisícročný Konštantínov chrám
sv. Petra v Ríme r. 1502 a stavbou nového chrámu sv. Petra
poveriť najlepších umelcov na rozhraní polovice tisícročia,
ktorý sa mal stať chrámom chrámov - a to si vyžadovalo nesmierne
financie. Tento chrám sa už staval v novom slohu: renesančnom.
K tomuto rozmachu myslenia nového, renesančného človeka nepochybne
prispel kritický pohľad Dr. Martina Luthera na stav kresťanstva.
- do Európy sa po Balkáne blížili Turci, ktorí víťazstvom
pri Moháči r. 1526 obsadili 2 / 3 Uhorského kráľovstva a na
160 rokov si zaistili prítomnosť v strednej Euópe.
Ak si uvedomíme, že katolícka cirkev sa na jednej strane bez
diskusie zmierila so strhnutím tisícročnej pamiatky - Konštanínovho
diela - centrálneho chrámu západného kresťanstva, ba intenzívne
a kruto začala hromadiť, ba vymáhať peniaze na stavbu nového,
ale - na druhej strane - kritika pomerov v cirkvi a jej reformačná
náprava vyvolala také nepriateľstvo, že jej inkvizícia likvidovala
nielen knihy, ale aj ľudí iného presvedčenia. Tu sa prejavila
dominantná túžba cirkvi po moci.
K nám reformácia prichádzala takmer hned po Lutherovom vystúpení
na začiatku novoveku.
Veľkú úlohu pre šírenie reformácie na Turkami neobsadenom
území Uhorského kráľovstva mala nepochybne tu usadená nemecká
menšina, povolaná po tatarskom plienení za Karola Roberta
predovšetkým do lokalít, bohatých na rudy. Kontakty prehlbovalo
tiež vzdelávanie mladých uhorských šľachticov na nemeckých
univerzitách.
A tak, kým sa na hornatom území dnešného Slovenska šírila
Lutherská reformácie, na obsadených územiach dneššného Maďarska
a Sedmohradska bolo úspešné Kalvínske učenie.
Reformácia hneď na svojom počiatku mala v celej Európe veľký
úspech, k reformácii prechádzali zbory aj s kostolmi a preto
ani nebolo treba stavať mnoho kostolov.
Pressburg - ako sa v 16. st. volala Bratislava, po obsadení
Budína prevzal všetky povinnosti i hodnosti hlavného mesta
Uhorska a stal sa korunovačným mestom. I pre reformáciu tu
boli iné podmienky ako na ostatnom území.
Reformácia tu zapustila korene a sprvu existoval zvláštny
stav, ktorý volali kompromisným katolicizmom. Bolo to možné
predovšetkým vďaka umiernenému kráľovi Maximiliánovi II.,
Habsburgovi /1564 -1576/, prvom v Prešporku korunovanom kráľovi
- r. 1563, ktorý v katolíckom prostredí strednej Európy hovoril
o sebe, že je "weder Pappist, noch Evangelischer, sondern
Christ".
Počas 16. st. evanjelici na svoje bohoslužby používali Kamperský
dom neďaleko hradieb.
Už od Tridentského koncilu /1545-63/ však trval tlak katolíkov
proti kacírom a jezuiti, pozvaní do monarchie dôsledne ten
tlak zvyšovali.
Rudolf II, syn Maximiliána, vychovaný v Španielsku, nebol
k evanjelikom taký zmierlivý, preto už za jeho vlády na konci
16. st. sa začali boje proti nekatolíkom.
S Rudolfom II. sa začínalo 17. storočie - storočie konfesionálnych
povstaní a vojen.
Roku 1604 pod vedením košického kapitána Jakuba Barbienu Belgiojosa
odobrali protestantom Košický dóm a aj konfiškácia majetkov
protestantského palatína Štefana Illešházyho mala za následok
povstanie Štefana Bocskaya r. 1604.
Preto zbor v Prešporku mohol vzniknúť až po Viedenskom mieri
- teda po 23. júni 1606, až po ukončení Bočkajovho povstania,
keď sa podpísaním Viedenského mieru zaistili slobody vierovyznania
protestantom. Hoci už Pezinok i Rača mala založený zbor,
kam dochádzali aj evanjelici z Bratislavy, tu bola iná situácia.
Pressburg, Prešpork bol hlavným mestom Uhorska, preto sa cirkevný zbor založil pomerne neskoro - keď už boli
napísané všetky tri vyznania - keď na území Slovenska reformácia
už bola samozrejmosťou, ba čo viac - keď sa príchodom jezuitov
r. 1562 už začala protireformácia.
Založenie zboru
A tak 8. októbra 1606 mohol po prvý raz kázať v Bratislave
Andreas Reuss, prvý, nemecký kazateľ zboru, ktorého nahradil
Simeon Heuchelin. K trom nemeckým kňazom r. 1612 prišiel aj
maďarsko-slovenský kňaz Mauritius.
V tomto období sa evanjelici zhromažďovali už v Armprusterovskom
dome, ktorý stál na Hlavnom námestí, pri radnici. Veľkému
počtu veriacich, ktorí tvorili väčšinu v Prešporku, vôbec
nemohol stačiť.
Po Rudolfovi II. /+1612/ a Matejovi Korvínovi /+1619/ na
Habsburský stolec zasadol Ferdinand II. /+1637/.
Keď po palatínovi Jurajovi Thurzovi, zanietenom evanjelikovi,
/+1616/ zvolili za palatína Siegmunda Forgáča, ktorý prestúpil
ku katolicizmu, otvorili sa dvere protireformácii.
Tri ďalšie stavovské povstania viedol Gabriel Bethlen, ktorého
podporovalo celé vtedajšie Uhorsko - dnešné Slovensko a jeho
vojenské úspechy boli nesmierne. Jeho príchod až do Pressburgu
znamenal, že r. 1619 svätomartinský dóm dali do užívania protestantskej
väčšine, keďže katolícka menšina mala ešte dva kostoly. Trvalo
to však iba do r. 1621, kedy stratili právo na Služby božie
v dóme.
Boj protireformácie nadobúdal čoraz väčšie rozmery, v Čechách
vypuklo stavovské povstanie, ktoré sa r. 1621 skončilo popravou
českých pánov a tým sa začala 30 ročná vojna.
Prvé kostoly
Túžba evanjelikov po vlastnom kostole neustávala, keďže väčšina
mesta bola stále evanjelická a Armprusterovský dom už vôbec
nestačil. A tak, keďže aj mestská rada bola vo väčšine evanjelická,
na základe podpísaných mierových zmlúv o rovnakých právach
protestantov s katolíkmi, najmä Viedenského mieru z r. 1606 napísala r. 1634 žiadosť o stavbu kostola namiesto technicky
a kapacitne nevyhovujúceho Armprusterovského domu.
Nie je možné uvádzať množstvo protivenstiev a komplikácií,
ktoré sa postavili do cesty, ale nakoniec 31. marca 1636 bolo
datované kráľovské povolenie, že "luteráni smú kostol
postaviť ". A tak 19. mája 1636, na sviatok sv. Trojice
položili základný kameň. V tomto roku usporiadali zbierku
a všetky rodiny dávali veľkorysé dary - ako dokazujú záznamy.
Vzápätí však na viac ako mesiac palatín Pálfy stavbu zastavil.
Deputácie mestských radných, kňazov k palatínovi a nové a
nové prosbopisy, presviedčania, odvolávania na zmluvy nemali
úspech u chorého kráľa Ferdinanda II., ktorý vo februári zomrel.
O dva mesiace zomrel i arcibiskup Pázmány a Bratislavčania
rýchlo pokročili v stavbe. Boj medzi palatínom a cirkevným
zborom sa upokojil až počas snemu 21. septembra 1637 v Prešporku,
keď si nový kráľ Ferdinand III. uvedomil, že protestantov
bude potrebovať. Takže stavba pokračovala aj počas snemu.
Keď už teda bolo dovolené stavbu kostola dokončiť, palatín
si vyhradil, že chrám nesmie mať ani vežu a vstupy a okenné
otvory nesmú mať polkruhové ukončenie, ale hranaté, aby nepripomínali
kostolné okná. Dokonca aj výška stavby, ktorá bola tiež tŕňom
v oku, bola nakoniec schválená, pretože modlitebňa neprevyšovala
okolité domy.
A i keď stavitelia museli rešpektovať mnohé obmedzenia, architektúra
kostola je prvým sakrálnym dielom nového renesančného slohu
u nás.
Renesancia tvorila pre ľudí. A tak jednoduchý obdĺžnikový
pôdorys je v rovnakej výške prekrytý krížovými klenbami, ktoré
podopiera rad stĺpov, ktoré niesli trojstranné chóry, aby
sa Služieb Božích mohlo zúčastniť čo najviac veriacich. Už
nie gotické prevýšenie a meditatívne šero interiéru, ale široký,
halový priestor, dokonale osvetlený štvoricou veľkých okien
v priečelí a dvoma poschodiami po piatich oknách z bočnej
fasády. Tento motív poschodia sa objavuje po prvý raz a prezrádza
vnútorné chóry, ktoré sa neskôr stali charakteristikou evanjelických
kostolov. Znalosť písma, dôraz na kázeň, preklad Biblie do
národných rečí a túžba pochopiť evanjelium aj vlastným štúdiom,
to bol program reformácie, preto bolo potrebné mnoho svetla.
Autor architektúry nie je známy. Je však známy tesár Urban
Windisch, ktorý v októbri r. 1637 postavil na kostol strechu
a v nasledujúcom roku 18. decembra 1638 bratislavský farár
a senior Jozua Wegelin vykonal poďakovanie za hotové dielo.
Vysviacka kostola sa konala o 2 dni a nazvali ho kostolom
sv. Trojice.
V 40. rokoch sa počet členov zboru pohyboval okolo 15 000,
ročne sa uzatváralo okolo 300 sobášov, na oltári pri Večeri
Pánovej pre mnoho komunikantov bolo 12 kalichov a 6 kanvíc
- dary cirkevníkov. Tak isto darom cechov a bohatých jednotlivcov
bol organ, oltár a ďalší mobiliár kostola.
Nadšenie a radosť sa prejavovali i v tom, že chrámová hudba
získala veľkú slávu pôsobením takých organistov - skladateľov,
ako bol Samuel Capricornus a Johann Kusser.
Keďže na tomto pozemku už nebolo miesto pre kostol slovensko
- maďarského zboru, ktorý mal svoju modlitebňu v dome na dnešnej
Obchodnej ulici, z pričinenia prešporského richtára Andreasa
Segnera, vzdelanca zo Sv. Jura, ktorý absolvoval prešporské
lýceum, ovládal reči, cestoval po Nemecku, ale i Oriente,
stal sa bohatým mešťanom a bol povýšený do uhorskej šľachty.
O tom, že bol rozhľadeným človekom svedčí i vlastný dom - trojkrídlová
Segnerovská kúria na Michalskej ulici, jedna z najkrajších
renesančných pamiatok na území mesta, ktorú si dal postaviť
v roku 1648.
Ako spravodlivý richtár videl nutnosť stavby druhého kostola
a Linecký mier zaisťoval rovnaké práva obom konfesiám. Ba
dovoľoval zriadiť školy a použiť zvony a energický richtár
Segner to využil. Ani teraz nechýbali financie a Segner, ktorého
považovali za vedúcu osobnosť prešporských evanjelikov na
jeseň r. 1658 dostaval renesančný slovensko - maďarský kostol
aj s vežou.
Rovnako i teraz ochotní veriaci darovali vnútorné zariadenie,
oltár bol darom Štefana Sibrika, tri zvony dal v januári 1658
na vlastné náklady odliať neznámy mešťan, ktorý do roztavenej
zvonoviny hodil hrsť strieborniakov, aby mali strieborný zvuk.
Keďže prostredie bolo veľmi nepriateľské, richtár Segner v
búrlivej decembrovej noci s jemu oddanými mužmi vytiahol zvony
na vežu a na Vianoce sa po prvý raz ozvali evanjelické zvony.
Hneď po viedenskom mieri, teda presne 2. augusta 1606 sa utvorila
komisia na zriadenie školy, podali kráľovi žiadosť a dostali
povolenie zriadiť partikulárnu školu. Chceli gymnázium. Organizácia
školy i hospodárske otázky sa postupne dohodli, našli aj rektora,
ktorým sa stal David Kilger i diakona, ktorí 2. decembra začali
svoju činnosť. Zároveň s nemeckou, zriadili aj maďarskú.
Gymnázium
Gymnázium postavili na zadnej časti Armprusterovskej parcelu
za kostolom. Postavili ho vďaka horlivosti a obetavosti richtára
Andreja Segnera. Je pozoruhodné, ako starostlivo a prezieravo
ju vybudovali: Okrem vyučovacích tried mala aj veľkú sálu
s pódiom, či scénou pre vyučovanie rétoriky a divadelné umenia,
v ktorom aj uviedli komédiu na počesť kráľa Leopolda I. od
učiteľa školy Rehlina. Škola mala aj kabinety - priestory
pre učiteľov a ich byty.
Budovu gymnázia vysvätili 30. novembra 1656. Richtár Segner
dal na túto počesť vyraziť pamätné mince s trójskym koňom
na averze. Tento dátum si lýceálna mládež slávnostne pripomínala
ešte aj začiatkom 20. storočia. Tohto roku bude 350 rokov
od vysviacky prvého evanjelického gymnázia v Bratislave.
Škola mala svoju knižnicu. Po odobratí a zatvorení školy r.
1672 si cenné knihy nechali jezuiti.
Jednoduchá, symetricky koncipovaná 7 osová budova bola pôvodne
trojpodlažná. Ale už o 10 rokov, v r. 1665-6 jej pristavali
dvorové krídlo a nadstavili ju o jedno poschodie. Dodnes -
už ako jezuitské Aloisianum udivuje utilitárnou racionalitou
a nezvyčajne vysokou sedlovou strechou.
Mierové rokovania, ktoré Bethlen podpísal r. 1624, 1626 a
nakoniec aj Linecký mier r. 1645 dávali protestantom rovnaké
práva s katolíkmi, ale postupný prechod mnohých uhorských
magnátov ku katolicizmu bol badateľný.
Ale na tróne už od r. 1658 - bol v Španielsku vychovaný mladučký
- iba 14 ročný kráľ Leopold I., ktorý sa počas celých 50 rokov
svojej vlády stal vášnivým prenasledovateľom protestantov,
chcel mať Regnum Marianum a radšej krajinu mŕtvu ako kacírsku. Počas
dlhého panovania sa mu to aj podarilo. Významne mu pomáhal
nástupca Petra Pázmána arcibiskup Juraj Szelepčényi - Slepčiansky.
A tak z katolíckej strany nastali zákazy o používaní zvonov,
neposlušnosť, evanjelici neprestali písať nové prosby a dokazovať
listinami zaistené práva a slobody, vďaka ktorým nielen kostoly,
ale aj 8 ročné gymnázium kvalitne vzdelávalo mládež, ba v
jeho sále poriadali aj divadelné predstavenia.
Veľký protireformačný tlak jezuitov spôsobil, že ku katolicizmu
postupne prestupovali významné grófske protestantské rodiny
najmä Nádasdyovcov a za nimi Pálfyovci, Forgáčovci, Keglevičovci.
No a s nimi i obrovské počty ich poddaných, protestanti sa
stávali menšinou v zemi.
Na prešporskom sneme r. 1662 už iba evanjelická menšina bojovala
za zachovanie legitímnych práv a náboženskú slobodu.
Ale s Turkami znova vypukla vojna r. 1663 a protestanti bojovali
na kráľovej strane. Ako sa museli čudovať, keď r. 1664 mladý
kráľ uzavrel potupný mier a Turci - napriek prehre získali
nielen rozsiahle územia, ale i peniaze. Zákonite sa nespokojnosť
pretavila do Weselényho sprisahania význačných osobností.
Účastníkom bol chorvátsky bán Mikuláš Zrínyi, krajinský sudca
František Nádašdy, veľmoži František Frankopán, Štefan Thököly,
František I. Rákóczy, ale i katolícky arcibiskup
Lippay, ale následky znamenali najkrutejšie prenasledovanie
protestantov v histórii.
Po Weselényiho odboji a poprave účastníkov sprisahania r.
1671 sa Nyáryovci, Batthányiovci, Zrínyiovci a Illesházyovci
stiahli z boja. Ich majetky boli skonfiškované.
Najväčším prenasledovateľom evanjelikov sa stal arcibiskup
Juraj Selepčéni, ktorý bol tiež iniciátorom všetkých prieťahov
a komplikácií pri stavbe druhého bratislavského kostola. Okamžite,
na začiatku r. 1672 sa usiloval získať kľúče od obidvoch kostolov
a škôl, vyhnať kňazov.
A významne, ba zanietene mu pomáhal novovymenovaný prezident
prešporskej Uhorskej komory Leopold Kollonič, učeň, čo
prevýšil majstra - aby si vydobyl zásluhy.
Odobratie kostolov a lýcea
Ako zo scenára akčného filmu sa čítajú zápisy o jari 1672 v Prešporku:
Arcibiskup Selepčéni žiadal kľúče od kostolov a školy. Neohrozený
richtár Segner už nebol medzi živými, ale mešťania sa osobne
postavili na obranu svojich kostolov, ktoré mala odobrať hradná
stráž. Jezuitmi vychovaná mládež zaútočila na gymnázium, ale
neúspešne, školu ubránili ženy. A na to sa díval Selepčéni
z okna radnice.
Hnev a nenávisť Selepčéniho sprvu nemala úspech. A tak musel
budovy dostať násilím. Aby nepobúril mešťanov, 4 regimenty
vojakov pod vedením oficiera Nigrelliho prišli na Kvetnú nedeľu
10. apríla popoludní, keď evanjelici boli na Službách božích,
odzbrojili stráže na Michalskej a Laurinskej bráne a vzali
im kľúče. Napochodovali na Hlavné námestie, obsadili všetky
brány.
24. apríl bol v Prešporku dňom volieb do mestskej rady. Ale
radnicu obsadili vojaci a voľby sa nemohli konať.
Na máj zorganizoval Selepčéni mimoriadny súd v Trnave, na
ktorý predvolal všetkých štyroch evanjelických kňazov, s nimi
bol aj senior Titius a všetkých významných mešťanov Prešporka
- teda asi 320 ľudí. 3. júna padol rozsudok ktorý hrozil smrťou
a stratou majetku a cti.
Selepčéni sa usiloval zničiť evanjelickú cirkev tak, že jej
zoberie kostoly, školy, kňazov a mešťanov prinúti podpísať
reverzy.
V tomto čase ku 4 regimentom pribudli ešte 2 kompánie pešiakov.
Napriek všetkému, kľúče od kostolov a školy podobrotky nedostal.
17. júla večer postavil Kolonič pred svoj dom obraz P-Márie
loretánskej so sviečkou - predtucha, že prichádza deň D.
18. júla ráno o 5. potichu, bez zvyčajného trúbenia a povelov
sa Nigrelliho vojaci zhromaždili na Hlavnom námestí, pred
Zeleným domom, pred radnicou, ďalší obsadili ulicu ku ev. kostolu,
postavili sa na Obilný trh - k dnešnému uršulínskemu kostolu.
A keďže znova nedostali kľúče od kostolov a školy, ktoré konrektor
Pihringer odmietol vydať, vojaci dostali rozkaz rozbiť dvere
do lýcea. Zaútočili, dostali sa do vnútra lýcea, ktoré bolo
spojené s kostolom, takže obsadili kostol a Kolonič im za
odmenu dal peniaze, ktoré našli ako oferu v kostole. A potom
kladivami a čakanmi rozbili dvere oboch kostolov. Všetok inventár
bol zabavený.
Nemecký kostol dali jezuitom, ktorí sa oň dávno usilovali.
Osud kňazov vo v trnavskom väzení bol stále neistý. Prešporčania
31. júla žiadali, aby ich prepustili, že odídu z Uhorska. 4.
augusta o 3. ráno bez rozlúčky, bez majetku, pod eskorou opustili
Uhorsko.
Mesto bolo stále plné vojakov. Na 9. septembra jezuiti pripravili
vysviacku - aby sa evanjelikom kostoly nevrátili. Strieborný
oltár - dar grófa Nádašdyho, ani strieborná krstiteľnica už
neboli. Dostal meno sv. Margarety. Druhý kostol dali rádu uršulínok.
A tak prišla doba temna.
V r. 1673 Selepčéni /Szelepcsényi/ zorganizoval slávne Prešporské
súdy, predvolal v celého Uhorska protestantských kňazov a
učiteľov, ktorých odsúdili a poslali na galeje.
Šopronský snem
Snem, ktorý r. 1681 zvolal kráľ do Šopronu, mal dôležitú úlohu:
aj evanjelické stavy primäť k spoločnému boju proti Turkom.
A tak, po krutom prenasledovaní, odobratí chrámov, vyhnaní
kňazov, nezostalo kráľovi nič iné, iba uzákoniť určité ústupky.
Znamenali iba veľmi malé úľavy, vôbec nie rovnoprávnosť konfesií
z Viedenského mieru.
Nie je potrebné osviežovať všeobecne známe podmienky dvoch
artikulov, ale zdôrazním iba to, čo bolo pre protestantov
krutou skutočnosťou, a čím sú unikátne dejiny architektúry
tohto obdobia u nás. Namiesto odobratých 888 kostolov, bolo
povolené postaviť v župách a kráľovských mestách po dva kostoly,
teda spolu okolo 50. Pretože však zbory prišli o svoje majetky
a bohaté grófske rody - donátori zo strachu o majetky a postavenie,
donútenia, straty perspektívy, no najmä kvôli výhodám pomaly
prestupovali ku katolicizmu, bolo ozaj ťažké postaviť kostol.
Okrem toho kňazi, iniciátori a radcovia i pri stavbe, boli
vyhnaní. Biedni veriaci dokázali postaviť asi 38 kostolov,
väčšinu z nich koncom 19. a začiatkom 20. st. prestavali.
V tom istom čase, keď jezuitom a ďalším novým rádom prišli
stavať kostoly predovšetkým architekti z Talianska a bohato
ich vyzdobili, keď sa barok stal slohom protireformácie a
využíval emotívny účinok všetkých druhov umenia, domáci ľud
si musel poradiť sám.
Ešte jeden moment z artikulov si dnes tak intenzívne neuvedomujeme:
kostoly museli postaviť na vyznačenom mieste počas jednej
sezóny a z dreva. Práve to drevo bolo ponižujúcim materiálom,
netrvácnym, horľavým. Z dreva sa stavali dedinské chalupy
a humná, ale na kostoly sa od počiatkov kresťanstva na Slovensku
používal trvácny materiál - kameň - už archeológia Veľkej
Moravy to dokazuje a aj preto sa nám zachovali románske a
gotické kostoly. A tak dodnes zachovaných 5 artikulárnych
kostolov, ktoré v limitovanom čase postavili tesári bez architektonického
školenia, maľbami a rezbami vyzdobili nadaní amatéri, ktorí
nepodľahli mocnému rekatolizačnému tlaku, treba považovať
za zázrak, za diela, vedené Duchom Svätým.
Po Šopronskom sneme
Akokoľvek sa opakované prosbopisy, memorandá s odvolaním na
minulé privilégiá a deputácie evanjelikov usilovali o navrátenie
odobratých kostolov, Leopold I. a jezuiti boli neoblomní.
Po šopronskkom sneme ešte existovali aké - také nádeje na
vrátenie kostolov. Na prvej schôdzi zboru v máji 1682 si určili
prvé úlohy:
- V prvom rade otvoriť školu a to sa stalo už 7. júla 1682
v obytnom dome.
- povolať kňazov, keďže ani jeden nepodpísal reverz, všetci
boli vyhnani. I napriek ťažkej situácii koncom júla prišiel
kňaz Bibelius
- postaviť nové kostoly, bolo najvážnejšou úlohou. Podľa artikulu
25 a 26 kráľovská komisia určila miesto na predmestí
Keďže ešte nebolo isté, či evanjelici smú bývať v meste, mešťan
Gašpar Koegl ponúkol svoj dom pri Laurinskej bráne na Služby
Božie, cirkevníci venovali celé vnútorné zariadenie, každý
prispel s radosťou tým, čo vedel. Takže - po rokoch krutého
prenasledovania sa už 27. júla konali prvé Služby Božie. Vzápätí
však, teda už 29. júla im akúkoľvek evanjelickú činnosť zakázali
a doslova: pre zachovanie mieru a pokoja, aby obyvatelia neviedli
šarvátky kvôli kostolom, ktoré od r. 1670 patria inej cirkvi,
môžu si prešporskí evanjelici na predmestí, označenom Jeho
Veličenstvom postaviť kostol na vlastné náklady.
Artikulárne kostoly
A vtedy museli Bratislavčania pochopiť, že kostoly im už nevrátia.
Ba, že vo vnútri hradieb nielen že nemôžu byť Služby Božie,
ale kňaz ani nesmie navštíviť chorých, prislúžiť Večeru Pánovu
umierajúcim, ani krstiť, ani pochovávať A tak v nedeľu 27.
septembra 1682 boli naposledy povolené Služby Božie v Koeglovom
dome. V pondelok sa ranná modlitba konala pod holým nebom
na evanjelickom Michalskom cintoríne za Michalskou bránou,
kde dnes stojí Trojičný kostol. Na cintoríne sa denne konali
Služby Božie za každého počasia. A tak bolo rýchlo treba vystavať
kostol, pretože jeseň a sychravé počasie sa blížili. Na označenom
mieste na Panenskej ul. sa rýchlo začal stavať kostol, ktorý
aj pre nedostatok peňazí, aj pre náhlivosť stavali ako sa
dalo: z troch vonkajších, uličných strán bol kostol murovaný,
a k dnešnej fare hrázdený s tehlovou výpňou. Hrubé drevené
stĺpy niesli drevenú klenbu, trojstranné chóry s malým organom
z Koeglovho domu a strechu, ktorá tvorila akési štvorstrešie
- pretože výška strechy nesmela prevýšiť okolitú zástavu.
Kostol bol asi 3x väčší ako dnešný Malý kostol a mal kapacitu
asi 1200 ľudí. Ale keďže zbor mal prinajmenej 3000 členov
a k tomu ešte ľudia z predmestí, od počiatku bol primalý.
Na prvú adventnú nedeľu, na prvé Služby Božie bola v kostole
už i kazateľnica.
Hoci kostol bol čisto utilitárnou stavbou, postavený bez nárokov
na architektonické hodnoty, v skromnom a úzkom priestore kázal
Matej Bel, odtiaľto ho aj pochovali, i Ján Ribinyi a mnohí
ďalší významní vedci, či kňazi.
Tak isto aj slovensko-maďarský zbor v bezprostrednom susedstve
nemeckého kostola postavil svoju modlitebňu, ktorá sa stala
súčasťou fary a dodnes je v suteréne domu na Panenskej č. 28
Škola
Po odobratí gymnázia zboru bytostne chýbala škola - veď všetkým
na mládeži, na jej vzdelaní záležalo. Preto už 7. júla 1682,
po Šopronskom sneme v nájomnom dome na Hummelovej ul. otvorili
školu - ale vzápätí komisia pod vedením grófa Mikuláša Draškoviča,
tak ako Služby božie vo vnútri hradieb, zakázala i školu.
Na Panenskej a Konventnej ulici už stáli domy, príkoria a
nepriateľstvá sem postupne vypudili evanjelikov z mesta.
Jeden dom na mieste dnešného Starého lýcea pre školu darovala
grófka K. S. Eibeswald - Starhembergová už 1. decembra 1682. Neskôr
zbor kúpil aj ďalšie domy pre školu.
R. 1713 prišiel mor, ktorý v celej monarchii skosil obrovské
množstvo ľudí. Bratislavské lýceum sa zatvorilo.
Aby sa vrátila k predošlá vzdelanostná úroveň i sláva lýcea,
povolali r. 1714 z Bystrice za rektora M. Bela, ktorému sa to
výborne podarilo. Hneď od počiatku svojej existencie škola
mala aj alumneum pre chudobných študentov. Belovi sa podarilo
postarať o 20, neskôr sa staralo o 60 až 80 chudobných študentov.
Kostoly predtolerančné
Tretiu dvojicu kostolov postavili evanjelici potom, ako pod
osvietenským vplyvom Jozefa II. panovníčka Mária Terézia vyhovela
žiadostiam evanjelikov na stavbu nového kostola.
Po 100 rokoch bol nemecký, drevený artikulárny kostol v zlom
technickom stave, ale najmä bol príliš malý - počet veriacich
sa počítal na 5000 a nedal sa zväčšiť.
Povolenie prišlo 24. mája 1774 s poznámkou, že kostol nesmie
byť výstavný.
Zbor oslovil Mateja Walcha, aby za budovou fary, neskôr zbúranou,
v záhrade farára Ribínyho postavil kostol pre 2000 veriacich
nemeckého zboru so žiadosťou, aby koncept dnešného Veľkého
kostola nadviazal na architektúru kostola sv. Salvátora pri
radnici, ktorý v r. 1672 odobrali. Ak si ich pozornejšie pozrieme,
zistíme, že oba majú štvorosové priečelie a bočných 5 osí.
S prvým plánom M. Walcha s jedným chórom a krížovými klenbami
na konvente nesúhlasili, bolo ho treba preriešiť. A tak
M. Walch vytvoril takmer centrálny priestor s kazateľnicovým
oltárom a dvoma poschodiami chórov. Výška monumentálnych klenieb
nad strednou loďou stúpa k strednému poľu a znova klesá -
tým vznikol priestor mimoriadnych akustických kvalít. Ich
rozmery a odvahu majstra si najlepšie uvedomíme pod strechou
dômyselnej drevenej konštrukcie - najväčšou strechou Bratislavy.
Tretí, monumentálny organ postavila r. 1923 firma Rieger v
Krnove /Gebruder Rieger - Jägerdorf/ na návrh vtedajšieho organistu
G. Rhodesa. Architektonické riešenie jedného z najlepších a
najväčších organov na Slovensku je dielom architekta Christiana
Ludwiga.
Základný kameň položili už 26. júna 1774. M. Walch pracoval
rýchlo.
Plocha záhrady za domami ho inšpirovala k tomu, že hlavné
vstupy umiestnil doprostred dlhšej strany pôdorysu, vybavil
ich drevenými zádveriami. Pohodlné schodištia rozložil na
obe strany od hlavných vstupov. Celý Veľký chrám postavil
M. Walch - podľa požiadaviek z Hofburgu bez veľkej výzdoby
- v racionálnom klasicistickom slohu s črtami doznievajúceho
baroka. Symetria, veľkorysosť, jednoduchosť tvarov mu zároveň
určila lapidárnu formu s vysokou strechou, ktorá uzatvára
mimoriadne kvalitný priestor v prísnej farebnosti bielej,
svetlo okrovej a šedej - charakteristická pre evanjelickú
triezvosť a racionalitu.
Ani modlitebňa slovensko - maďarského zboru nestačila. Posmelení
nemeckým vzorom podali žiadosť k panovníčke, ktorá súhlasila
so stavbou dnešného Malého kostola, za podmienky, že nemecký
kostol bude zbúraný.
Na mieste dreveného kostola o dva roky neskôr postavil slovensko
- maďarský zbor svoj - dnešný Malý kostol podľa plánov M. Walcha
a pod vedením staviteľa Františka Roemischa.
Počet evanjelikov - Nemcov, Maďarov i Slovákov, ktorí zostali
verní reformácii aj po ťažkých skúškach za Selepčéniho, Kolloniča
a Barkóczyho dokázal veľkú morálnu silu.
I. lýceum, Konventná 15 -
dnes Staré lýceum
Po sto rokoch existencie lýcea v darovanom obytnom dome a
po postavení oboch predtoerančných kostolov bolo nevyhnutné
vybudovať aj novú budovu školy. Po Tolerančnom patente Jozefa
II. sa 2. júna 1783 získalo povolenie na stavbu školy. A urýchlene
sa začala zbierka. Zbor dal okamžite zrúcať doterajšiu budovu
na Konventnej ul č. 15 a podľa plánov M. Walcha začal so stavbou
novej. Walch využil renesančné základy, zachoval pivnice a
na zalomenom pôdoryse vytvoril symetrickú, budovu školy s
priestrannými učebňami. Dvojtraktová budova má učebne s veľkými
oknami obrátenými na juh. Na osi symetrie, nad mäzhausový
vstup a prechod do kostola umiestnil dvoranu, sálu pre profesorov
lýcea. O schopnostiach M. Walcha a aj zodpovednosti komisie,
ktorá za zbor vykonávala stavebný dozor svedčí, že škola bola
dokončená za necelých 5 mesiacov, už 22. októbra 1783. Budova
viac ako 70 rokov vychovávala evanjelickú inteligenciu Uhorska,
tu študoval Kollár, všetci Štúrovci, ale i Košút.
Druhé lýceum, Konventná 13
- dnes v majetku Literárneho ústavu SAV
V prostredí čoraz viac pociťovanej tolerancie sa v polovici
19. st. ukázalo, že budova už nedostačuje, zbor sa rozhodol
postaviť novú budovu lýcea, ktorá by zodpovedala požiadavkám
doby. Pozemok sčasti kúpili a sčasti pridali časť starého
cintorína na rohu Konventnej a Lýcejnej ulice. A tak rýchlo,
ako Walch postavil dnešné Staré lýceum, budovu lýcea na Konventnej
č. 13 postavili od augusta r. 1854 do septembra 1855 podľa
projektov staviteľa Gottfrieda Bendla, ktorý navrhol budovu
umierneného neorenesančného výrazu s výraznou rímsou. Domáca
zbierka nepokryla výdavky na stavbu školy, ale farár Stromský
sa obrátil na Spolok Gustáva - Adolfa, ktorý pomohol a aj do
budúcna sa zaviazal podporou.
Tretie lýceum - gymnázium - Palisády
Význam a vzdelávacie úspechy Bratislavského lýcea sa šírili
- veď od počiatku tu študovala talentovaná evanjelická mládež
všetkých národností z celého Uhorska. Ambície prijať čoraz
viac mladých ľudí ukázali, že budova už nestačí a vhodnou
príležitosťou sa ukázalo milénium. Konvent r. 1894 vyslal
zástupcov zboru na Ministerstvo kultu a vyučovania so žiadosťou
o stavbu budovy. Následná prehliadka existujúcej budovy ukázala
nevyhnutnosť zväčšiť budovu. Vhodné podmienky však boli na
novostavbu, keďže zbor mal pozemok na Palisádach. A tak, ak
sa podarí postaviť budovu na počesť nadchádzajúceho milénia,
štát stavbu podporí finančne. A tak zbor 9. marca 1895 poveril
projektom architekta Ignáca Alpára, inžiniera na Ministerstve
kultu a vyučovania /Ministrestvo školstva a pre veci cirkevné/,
ktorý stavbu dokončil v roku milénia - teda 20. septembra
1896.
Tretie lýceum na Palisádach postavil Ignác Alpár podľa najnovších
požiadaviek na kvalitu výuky, takže okrem 10 základných učební
navrhol kabinety pre prírodovedné odbory, numismatickú zbierku,
knižnicu, zhromažďovací priestor, telocvičňu a priestory pre
učiteľov a riaditeľa, ako i byty pre dvoch školníkov. Budovu
školy charakterizuje dôstojný symetrický koncept s ústredným
reprezentatívnym schodišťom, ktoré z budovy vytvára palác.
Dôstojná fasáda, inšpirovaná predovšetkým renesančným tvaroslovím,
na nároží s dominantným vstupom a vysokým štítom symbolickou
rečou charakterizuje poslanie budovy a reliéf Mateja Bela
oznamuje aj konfesionálnu príslušnosť.
Alpár svojimi projektami školských budov posunul úroveň názorov
na vzdelávanie mládeže a cirkevný zbor postavil pre lýceum
výbornú budovu.
Ďalšie školy
Zbor už od počiatku školskej výučby zriadil aj alumneum pre
spoločné obedy študentov a neskôr, r. 1750 - radca Jesenák
dal postaviť a stále podporoval konvikt - internát pre nebratislavských
študentov.
Nové lýceum mohlo vyučovať omnoho viac študentov, zákonite
sa ukázala potreba omnoho viac internátnych miest. Preto už
7. mája 1900 začali so stavbou štvorpodlažného internátu na
Tolstého ul. Pre 120 študentov, v bezprostrednom kontakte
s lýceom a do septembra nasledujúceho roka ho dokončil. Podobne
ako lýceum, aj výraz internátu so zdôrazneným nárožím eklekticky
kombinuje neorenesančné prvky. Nadstavba ďalšieho podlažia
po vojne zlikvidovala - žiaľ monumentálne rímsové ukončenie
s tampanónmi a atikou, čím budova stratila výrazné architektonické
hodnoty .
Okrem lýcea na vysokej vzdelávacej úrovni bola zriadená aj
ľudová škola, ktorá zabezpečila elementárne vyučovanie. Kvôli
úplnosti spomeniem iba miesta, ktoré sú späté s evanjelickými
školami - dom na Františkánskom námestí, dom na Panenskej
v záhrade kostola, Sloydovský dom bol aj dievčenskou školou,
keď r. 1868 nadstavili poschodie, dnešná škola na Palisádach,
blumentálska škola na Fazuľovej ul., postavená r. 1836 bola
zbúraná pri výstavbe novej budovy Slovenského rozhlasu.
Vari najvýstavnejšiu budovu pre chlapčenskú školu postavili
r. 1882 na Konventnej 11 hneď vedľa II. lýcea, kde dnes sídli
Farský úrad. Je parádnym príkladom racinálnej práce staviteľa
Kittlera. Symetrickú fasádu budovy vyzdobil reliéfmi Luthera
a Melanchtona.
V rovnakom racionálnom duchu vytvoril Ferdinand Kittler r.
1881 aj obytnú budovu evanjelického konventu, ktorá po prvý
raz v Bratislave prepájala dve ulice - Laurinskú a Kamenné
nám. pri starej tržnici pasážou kruhového pôdorysu. Niekde
v týchto miestach pri Laurinskej bráne stál pôvodne Koeglov
dom, v ktorom bývali evanjelické Služby Božie po odobratí
oboch renesančných kostolov v meste, a ktorý daroval Koegl
cirkvi. Bratislava dostala pozoruhodnú budovu s eleganciou
plastickej neorenesancie.
Diakoniský domov - evanjelická nemocnica
Cirkev mala vždy v prvom pláne lásku k deťom. Starala sa aj
o siroty, ako dokazujú zbierky a testamenty významných členov
cirkvi- už od r. 1695 vznikala základina na ich podporu, energickejšie
pôsobil M. Bel, od r. 1794 bývali pod dozorom v Jesenákovom
dome rohu na Panenskej a Lýcejnej ul., r. 1783 sirotíncom bol
dar pani Jelenffy - dom naproti františkánskemu kostolu.
V 19. storočí podnet na stavbu sirotínca dal testament obchodníka
Ondreja Samuela Rojka. Tým sa vytvorila základina na novú
budovu. Sirotínec sa postavil spolu s diakoniským domovom.
Po r. 1672 bol pre evanjelikov mestský špitál takmer neprístupný
- hoci väčšina lekárov boli evanjelici. Kňazom bola návšteva
chorých prísne zakázaná. Nové, protireformačné rády Milosrdných
bratov a alžbetínky postavili nemocnice, v ktorých však tak
dôkladne dodržiavali zákazy ešte aj po Tolerančnom patente,
že bolo treba uvažovať o vlastnej nemocnici.
Na tento cieľ rozhodli nemocnicu r. 1807 zriadiť v zadnej
časti budovy konventu na Panenskej, rozšírenie sa uskutočnilo
v rokoch 1810 a 1811. Obytný dom nestačil, "novou nemocnicou"
sa stal od r. 1827 dom na ul. Panenskej - Palisád.
Úvahy o novej nemocnici dostali reálnu podobu, keď 21. 7. 1840
Samuel Andrej Rojko zriadil základinu pre nemocnicu.
Tu sa r. 1891 započala aj diakonická služba, ktorá sa postupne
rozvinula do láskavej starostlivosti o chorých a siroty a
prihlásili sa do nej dievčatá, pre ktoré sa táto služba stala
poslaním.
Logicky sa nové podmienky a požiadavky premietli do úvah o
stavbe novej budovy diakoniského domova a nemocnice. Od počiatku
20. st. sa viedli debaty o finančných nákladoch a v jubilejnom
r. 1906 mali v úmysle položiť základný kameň. A to už r. 1905
bolo v diakoniskom domove 44 sestier a ošetrovali 184 chorých,
157 detí, v domácnostiach 87, ktorých opatrovali aj v noci,
navštevovali chudobných. Čísla sú nevýslovné. Práve tá bilancia
dokázala, že stavba diakoniského domu sa stala nevyhnutnosťou.
Finančné možnosti pre stavbu nového Diakoniského domu a nemocnice
boli priaznivé až - v r. 1912 - 14 ju postavili podľa projektov
viedenského architekta Júliusa Schmidta. Na Palisádach pri
Evanjelickom cintoríne postavil budovu moderných, veľkých
foriem a na pôdoryse tvaru U sformoval budovu pre oddelené
funkcie - do Bradlanskej ul. umiestnil diakoniský domov s
kaplnkou, nemocnica bola v hlavnej budove a do Partizánskej
umiestnil sirotínec. Moderný výraz dosiahol nielen monumentalitou
tvarov budovy, ktoré sú odvodené z románskeho slohu, ale i
valcom schodišťa, pohľadovou tehlou v kombinácii s kamennými
detailami.
Kvalita nemocnice získala veľkú slávu, takže už r. 1939 ju
o jedno podlažie nadstavil bratislavský architekt Christián
Ludwig, autor koncepcie veľkého organa vo Veľkom kostole.
Evanjelický cintorín
Evanjelický cintorín na Kozej bráne je tretím evanjelickým
cintorínom Starého mesta. Prvým bol Michalský - na jeho mieste
stojí kostol sv. Trojice. Druhým bol cintorín na parcele medzi
Konventnou, Lýcejnou, na ktorom bol pochovaný aj Matej Bel
a ďalší významní evanjelici. Dnes tam stoja budovy evanjelických
škôl a nájomné domy. Ďalším zaniknutým cintorínom bol cintorín
blumentálsky na Račianskom mýte, ktorý mal časť katolícku
a evanjelickú a oddeľovala ich gaštanová alej, ktorá ešte
existuje a lemuje dnešnú ulicu.
Cintorín na Kozej bráne otvorili r. 1783, uprostred záhrad
a vinohradov, vysadili vysokou zeleňou a neustále prikupovali
ďalšie parcely. R. 1868 pohrebnú kaplnku postavil staviteľ
Ignác Feigler ml. Jeho sakrálna tvorba odpovedala romantickým
požiadavkám 19. st., preto dostala neogotický výraz. Kaplnka
je dnes v majetku cirkvi baptistov.
Na cintoríne leží mnoho významných osobností evanjelických
dejín - významní farári, rodina mecénov Jesenákovcov, spisovateľ
Janko Jesenský, Dr. Gutherová - Mayerová a mnohí ďalší. Mnohé
pomníky sú cennými dielami funerálnej architektúry predovšetkým
19. st.
Lutherov dom - Palisády 46-48
Na Palisádach č. 46-48, na mieste starej evanjelickej nemocnice
postavil r. 1931 bratislavský architekt Christian Ludwig v
spolupráci a Augustínom Danielisom päťpodlažnú budovu Lutherov
dom - dnes sídlo GBÚ - polyfunkčnú budovu pre cirkevnú administratívu
a byty. CH. Ludwig rozdelil budovu dvojicou schodíšť, ktorým
dodal dominanciu reliéfmi významných evanjelických osobností
- Luthera, Melanchtona, ale aj bratislavských - M. Bela, J. Ribinyho
a i. Strohá funkcionalistická architektúra získala dôstojnosť.
S rešpektom k okolitej uličnej zástavbe zasunul posledné piate
podlažie, čím vznikol terasový priestor.
Nový kostol - Legionárska ulica
V tridsiatych rokoch rastúcemu počtu členov slovenského cirkevného
zboru nestačil už Malý kostol, vznik samostatného nemeckého
zboru viedol k tomu, že slovenský zbor sa rozhodol pre stavbu
nového, väčšieho kostola. Vhodný a rozsiahly pozemok na Legionárskej
ulici dával možnosti postaviť cirkevný areál. Nový kostol
v r. 1933 je dielom architekta Michala Milana Harminca, ktorý
vo svojej praxi vytvoril najviac sakrálnej architektúry pre
obe konfesie na Slovensku.
Harminc vyhral súťaž na stavbu kostola. Na pozemku medzi dvoma
ulicami navrhol kostol s monumentálnym priečelím veľkých,
funkcionalistických foriem, s vežou, priradenou asymetricky
k priečeliu. Priečeliu dominuje obrovské, zasunuté okno, kde
M. M. Harminc pravdepodobne chcel použiť vitráž tak, ako ju
vsadil do okna za oltárom v Žiline, v kostole rovnako funkcionalisticky
vyriešenom.
Vstup do kostola z Bernolákovej ul. cez rozsiahle priestranstvo
dával možnosť pochopiť architektonické riešenie celého komplexu
budov a zvonenie z jedinej evanjelickej veže. Opačná orientácia,
teda vstup z Legionárskej ulice - tak, ako ho dnes poznáme,
nastal až potom, keď sa predala väčšina cirkevných pozemkov,
na ktorých sa rozšíril Šteinov pivovar. Tým sa znemožnil hlavný
vstup do kostola a poškodil architektonický zámer.
Kostol doplnil na cirkevný areál architekt Juraj Tvarožek,
ktorý postavil blok pre farské byty a internát študentov.
Evanjelická bohoslovecká fakulta
UK - Machnáč
Poslednou stavbou, ktorú postavili evanjelici v Bratislave
je novostavba EBF na Machnáči z r. 1996. Jej projekt má zložitú
históriu, keď Generálna cirkev kúpila rozostavanú a nedokončenú
škôlku na sídlisku Machnáč. Hoci pôvodný zámer, na ktorý bola
aj vypísaná a vyhodnotená architektonická súťaž umiestňoval
EBF de evanjelického centra na Konventnú, z rozhodnutia gen. biskupa
sa realizovala budova na Machnáči. Preto okrem autora pôvodného
projektu na premene škôlky na nové poslanie pracoval Ing. arch.
Zbuško, ktorý však počas práce zomrel a definitívne projekt
prepracoval Ing. arch. Ján Bahna. Vytvoril areál fakulty s
jedálňou, internátom a aulou, ktorá má aj poslanie kostola.
Uprostred dnes už husto zastavaného sídliska vznikol priestor
pre teologickú mládež. Akokoľvek schopný autor je arch. Bahna,
predsa len mu nemožno závidieť úlohu premeniť materskú školu
na vysokoškolské priestory.
Architektúra väčšmi, ako ktorýkoľvek iný umelecký druh svedčí
o dobe, o situácii spoločenskej, politickej i hospodárskych
možnostiach investorov, za ktorej dielo vznikalo.
Prehľad architektonických diel, ktorými prispeli evanjelici
k obrazu svojho mesta svedčí o tom, že architektúra vznikala
v nepriaznivých podmienkach, že kostoly sa stavali s veľkými
ťažkosťami a v obmedzeniach.
Ako sme sa mohli presvedčiť, evanjelici smeli postaviť svoje
architektonické diela podľa dovolenia s veľkými pauzami: najskôr
renesančné kostoly, po r. 1681, po Šopronskom sneme kostoly
artikulárne a nakoniec pred 230 rokmi klasicistické, predtolerančné.
I keď vždy mala byť táto architektúra skromná a neagitačná,
v samotnej podstate reformácie bola snaha o jasnosť a čistotu
výrazu.
Architektúra, ktorú postavili už bez obmedzení v 20. st. však
nadväzuje na prísnosť a racionalitu predchádzajúcich autorov
a logické myslenie funkcionalistických tvorcov pokračovalo
v tomto vyjadrení.
Prof. Ing. arch. Janka Krivošová,
PhD.
|