Praktické informácie
Krst - Iba formalita? (čítanie /nielen/
pre rodičov a krstných rodičov)
Jeden vážený pán profesor sa stal váženým aj preto, že vedel
názorne vysvetliť, o čo pri tej - ktorej téme ide. Nerobil
to tým, že na danú tému dlho prednášal, ale spravidla tak,
že porovnával tézy a antitézy. Keď napr. hovoril o láske,
spomenul najprv falošné predstavy o nej. Jednou z častých
predstáv o láske je, že ak sa dvaja majú radi, je to dostatočný
predpoklad, že im láska vydrží po celý život. Pán profesor
túto predstavu považoval za falošnú a oponoval jej. Hovoril:
Lásku treba živiť: slovami uznania, zdieľaním sa, odpúšťaním
si, modlitbou o Božiu pomoc. Kto tvrdí, že to, ak sa dvaja
majú radi, je dostatočným predpokladom, že im láska vydrží
po celý život, zabúda, že ľudia, ktorých manželstvo stroskotalo,
sa na počiatku tiež mali radi.
No lásku neživili, jej zásoby nevydržali. Pomocou metódy pána
profesora sa naučme čosi o krste.
Spomeniem 5 falošných predstáv (Fp) o krste a budem
im hneď aj oponovať (Op).
(Fp 1): Krst je jednou z formalít, ktorú treba vybaviť
v čase blízkom po narodení dieťaťa.
(Op 1): Považovať krst za formalitu je blasfémia, urážanie
Pána Boha, vysmievanie sa Jeho sľubom, znevažovanie Božej
lásky.
(Fp 2): Krst je rituál, až po vykonaní ktorého sa
môže mama objaviť s dieťatkom na verejnosti.
(Op 2): Za takouto predstavou je pohanské zmýšľanie,
ktoré vidí v krste akési magické očkovanie - pôsobiace, aby
sa nám v živote nič zlého nestalo. Aj pokrstených však stretávajú
nepríjemnosti a nevyhýbajú sa im problémy. No krst je uistením,
že ani v najťažších situáciách nie sme sami, že svoje starosti
nemusíme riešiť sami, ale s pomocou Pána Boha - Ježiša Krista,
ktorý sa k nám v krste priznal, sľúbil nám svoju lásku a to,
že bude s nami až do konca sveta.
(Fp 3): Krst je len jeden z podnetov pre usporiadanie
rodinnej oslavy. Nie je ničím záväzným.
(Op 3): Rodinná oslava je iste milá záležitosť, ale
keby mal
byť zmysel krstu iba v tom, že si príjemne posedíme s príbuznými,
išlo by o "hluboké nedorozumění". Krst má dôsledky.
Nie je nezáväzný. Tak, ako majú rodičia umožniť dieťatku kontakt
s ľuďmi, ktorých si vážia, so starými rodičmi a príbuznými
bábätka, tak sa pri krste rodičia a krstní rodičia zaväzujú,
že umožnia dieťatku kontakt s Pánom Ježišom Kristom, s Jeho
cirkvou, že budú učiť svoju ratolesť milovať a ctiť si Pána
Boha i ľudí, ktorých Boh stvoril. Krst teda je aj záväzkom.
(Fp 4): Krst je pekný zvyk, ktorý ozdobí - dekoruje
príchod nového človeka na svet.
(Op 4): Krst nemá do činenia s dekoráciou, ale s Ježišom
Kristom, so spásou, ktorú nám Ježiš získal svojou obeťou.
Krst nie je dekoráciou - bižutériou, ktorú môžeme nosiť, alebo
sa bez nej celkom dobre zaobídeme. Je - má byť denným odevom
(porovnaj: Galatským 3,27; Efezským 4,1; Filipským 1,27; Rímskym
13,13-14). Kto je pokrstený, má byť s Kristom tak úzko spojený,
ako so šatami, ktoré nosí na svojom tele. Bez Krista, bez
spásy podstupujeme také riziko, ako keby sme v tuhom mraze
chodili bez patričného oblečenia, alebo v chemicky zamorenom
prostredí bez ochranného odevu.
(Fp 5): Krst je iba vecou pokrsteného človeka, prípadne
jeho najbližšej rodiny.
(Op 5): Krst nie je len individuálne stretnutie s Pánom,
ale aj prijatím do cirkvi. Nie v zmysle zápisu do spolku pre
náboženské záležitosti, ale v zmysle včlenenia do spoločenstva,
ktoré chce žiť a slúžiť ako nás to učil náš Pán a Spasiteľ
Ježiš Kristus. Krst nechápme izolovane - len ako vec jednotlivca
či jeho najbližších. Povedzme ako ruka je rukou iba v súvise
s celým telom, aj krst nás uvádza do celku - do spoločenstva,
ktorým je cirkev - Kristovo telo (1.Korintským 12,27a). Byť
pokrsteným a nežiť v cirkvi je tak málo zmysluplné, ako ruka
odseknutá od tela, ktorá leží kdesi na zemi.
Pán Ježiš hovorí: "Mnoho je povolaných, ale málo vyvolených"
(Matúš 22,14). Ježiš to povedal v súvise s pozvaním na svadbu,
ktorú usporiadal kráľ. U mnohých pozvanie nenašlo odozvu.
Výrokom: "Mnoho je povolaných, ale málo vyvolených"
Pán Ježiš smutne konštatuje, že mnoho je pozvaných, ale tých,
ktorí vojdú (na svadobnú hostinu), je málo. Ježišove slová
môžeme parafrázovať: Mnoho je pokrstených, ale nie veľa je
tých, ktorí svoj krst žijú, ktorí sú s Kristom spojení. Chyba
nie je v tom - ako niektorí namietajú - že krstené sú malé
deti. Chyba je v tom, čo sa deje - či nedeje po krste.
"Boh nás spasil kúpeľom znovuzrodenia" (Titovi
3,5). Povedané inak: krstom v nás zažal nový život. Ide
o to, aby sme my, rodičia/krstní rodičia tento nový duchovný
život našich detí chránili - napomáhali jeho rozvoj. Ako?
- Tak ako pri telesne živom človeku chránime a napomáhame
jeho život tým, že mu dávame jesť, piť, učíme ho hovoriť,
neskôr čítať... . Aj duchovne živý človek potrebuje jesť,
piť (myslíme na Božie slovo, na dary Večere Pánovej), potrebuje
rozprávať sa (myslíme na modlitbu i na spoločenstvo cirkvi),
potrebuje čítať - duchovne sa vzdelávať. Ináč sa jeho viera
nemôže rozvíjať a je ohrozená. Mŕtvy človek nepotrebuje ani
jesť, ani piť, ani sa rozprávať, ani čítať. Kto vraví, že
nepotrebuje služby Božie, Večeru Pánovu, modlitbu, spoločenstvo
cirkvi - vo viere toho sa prejavujú znaky duchovného odumierania.
Viera pochádza z počutia - je z počúvania Kristovho slova
(Rímskym 10,17). Nie je to niečo, čo si sami vymýšľame. Veríme
preto, lebo sme počuli o tom, čo Ježiš Kristus pre nás vykonal:
Obetoval sa za nás. Svojou smrťou, ktorú prijal ako trest
za naše previnenia, nás spasil a to nás vedie k vďake. Posúva
nás k inému zmýšľaniu. Zvesť o Božej láske a spáse - keď ju
vierou prijímame, z nás robí nových ľudí.
Už spomínaný pán profesor zdôrazňoval, že lásku treba živiť.
Podobne ako treba živiť lásku, je potrebné Božím slovom,
Večerou Pánovou, modlitbami i spoločenstvom cirkvi a účasťou
na jej službe živiť i vieru. Našu i našich detí, krstných
detí, vnúčat.
Krst je prvý a veľmi dobrý krok, na ceste viery. Keď sme
boli pokrstení, boli sme pokrstení "Bohu do pamäti"
(Kurt Marti). Smieme vedieť, že skutočnosť, že sme v Božej
pamäti, v Božej láske, platí po celý náš život. Ide o to,
aby sme z daru, že nás Pán Boh prijal - povolal za Božie deti,
čerpali, aby sme sa k Božej láske denne vďačne vracali, aby
o nás platilo: Som pokrstený/á a žijem v spoločenstve viery
s Pánom Ježišom s Kristom, v spoločenstve Jeho cirkvi - rodiny
Božích detí.
|