Praktické informácie
Nemluvniatka požehnávať, alebo krstiť?
Vari sa niekedy v Evanjelickej cirkvi a. v. na Slovensku deti
požehnávali namiesto krstu? Treba o tom vôbec hovoriť? V niektorých
cirkvách takáto prax existuje a možno že ste sa už s tým stretli
pri pobyte v zahraničí. Preto je dobre sa nad oboma obradmi
zamyslieť z pohľadu Biblie a z pohľadu evanjelickej cirkvi.
Význam požehnania
Požehnanie je akiste biblické a dôležité. Znamená Božiu pomoc,
aj vo forme úspechu, znamená Božiu priazeň, to, že Pán Boh
pri mne stojí. Významné postavy Starej zmluvy prenášali požehnanie,
ktoré prijali od Hospodina, na svoje deti. Ézav bol zúfalý
a nazlostený, keď ho jeho brat Jákob podviedol a pripravil
o otcovské požehnanie. Nesmierne mu na ňom záležalo. Jákob,
zápasiac s anjelom, nechcel ho prepustiť, dokiaľ ho nepožehná
(1M 32, 26). Židia si požehnania veľmi cenia. Podľa Talmudu
je ideálom vysloviť denne 100 požehnaní. Keď sa židovská rodina
vráti zo synagógy v predvečer šabatu alebo sviatku otec zvykne
položiť ruky na hlavu každého dieťaťa a povedať zvláštne požehnanie.
Požehnanie namiesto krstu?
O čo však ide, keď má požehnanie dieťatka nahradiť jeho krst?
Sú rodičia, ktorí neuznávajú, nechápu, alebo nechcú chápať,
zmysel krstu nemluvniat. Možno im to nik zrozumiteľne nevysvetlil.
Takýto si v niektorých cirkvách dajú dieťa požehnať a krst
odložia, až kým dosiahne vek, keď sa preň bude môcť samo rozhodnúť.
Niekedy tvrdia, že toto požehnanie nie je namiesto krstu,
že je to jednoducho požehnanie, ale v podstate, ako krst funguje
a vyzerá. Dieťa je uvedené do zboru požehnaním, ktoré mu udelí
farár alebo kazateľ. Je to určitý obrad, má slávnostný charakter
a koná sa zväčša na nedeľnom zhromaždení. Ústava Cirkvi bratskej
v ČR (hlava IV, čl. 95; hlava 5) chápe požehnanie alebo krst
dieťaťa ako alternatívy a oba obrady sú takmer totožné: rodičia
sa zaväzujú vychovávať ho v kresťanskej viere, dieťa je určitým
spôsobom uvedené do zboru, zhromaždenie sa modlí za jeho požehnanie.
Agenda Českobratskej cirkvi evanjelickej takýto obrad volá
"Prosba za požehnanie pre nepokrstené dieťa. Uvedenie
dieťaťa do zboru".
Ako biblicky zdôvodniť požehnanie dieťaťa? Mária spolu s Jozefom
priniesla malého Ježiša do chrámu, aby ho predstavili Pánovi
(L 2, 22 - 24). Ako prvorodený patril Bohu a mal byť vykúpený
z kňazskej služby (2M 13, 13 a 15; 4M 18, 15 - 16). Požehnanie
vyriekol Simeon nad rodičmi Ježiša v dôsledku výnimočnosti
ich potomka. Ďalej vieme, že Ježiš žehnal deti (L 18, 15 -
17). Žehnanie dietok je na mieste, otázkou je, kedy. Malý
Ježiš, ktorého priniesli do jeruzalemskej svätyne, už bol
obrezaný. Navyše pri Máriinej návšteve chrámu podľa Mojžišovho
zákona nešlo o požehnanie, ale o úkon zmierenia: obetovanie
dvoch hrdličiek bolo zavŕšením procesu očisťovania Márie ako
matky (3M 12, 1 - 8). Predstavenie dieťaťa sa týkalo iba prvorodených
synov (2M 13, 11 - 14), nevzťahovalo sa na ďalších súrodencov.
A deti, ktoré Ježiš žehnal, už boli obrezané, pokiaľ ide o
chlapcov. Dievčatká patrili k Božiemu ľudu bez obriezky.
Požehnanie, ako sa dnes praktizuje u detí, nezodpovedá presne
biblickej zvesti. Vzhľadom na oba odseky z evanjelia Lukáša,
kde sa hovorí o deťoch, prípadne priamo o ich žehnaní, je
správnejšie žehnať nie namiesto krstu, ale po krste.
Biblia nechápe požehnanie dietok ako náhradu za ich krst.
Požehnanie nie je tým prvým skutkom Božím pri nemluvniatkach.
Tým je v Starej zmluve obriezka a v Novej zmluve krst. Nenachádzame
pravidlo, že by deti bolo treba žehnať, zatiaľ čo dospelých
krstiť. A Pán Ježiš nedal svojim učeníkom príkaz "Žehnajte
všetky národy". Na požehnanie sa taktiež neviaže spasiteľná
milosť ako na krst: "Kto uverí a bude pokrstený, bude
spasený" (Mk 16, 15).
Čo by požehnanie dietok prinieslo v praxi?
V čom by si evanjelická cirkev pomohla, keby zaviedla požehnanie
dietok namiesto ich krstu? Príde čas, keď na konfirmačnú prípravu
začnú chodiť mladí ľudia, ktorí boli v detstve namiesto krstu
cirkevne "požehnaní". Ako týmto vysvetlíme, čo je
konfirmácia? Konfirmácia je priznanie sa ku krstu. Bude zdôvodnenie
konfirmácie "požehnaných" iné než u pokrstených?
Aké? Budeme viesť v zborovej kancelárii súčasne matriku krstov
a matriku požehnaní a podávať nejaké dvojkoľajné vysvetlenie?
Ako povedieme "požehnané" deti v pubertálnom veku
ku krstu, ktorý je podmienkou konfirmácie? Povedia im ich
rodičia: "No, tak začínaš chodiť na konfirmáciu, mal
by si sa nechať pokrstiť"? Problémom a určitým zápasom
viery spojeným s krstom sa nemožno vyhnúť. Je to ako zákon
zachovania energie. Rodičia, ktorí by chceli obísť rozhodovanie
viery súvisiace s krstom ich bábätka tým, že by ho nechali
"požehnať", na tento "balík" otázok narazia
neskôr a budú ho riešiť so svojím dorastajúcim potomkom. Bude
s krstom súhlasiť? Bude vôbec súhlasiť s konfirmačnou prípravou?
Nepovie: "Čo ta budem robiť, keď nie som pokrstený"?
Ak by v zbore existovala aj prax požehnania detí miesto krstu,
je otázkou, či by rodičia "požehnaných" detí tieto
svoje ratolesti na konfirmáciu vôbec posielali. Čo, keď povedia:
"Toto my neuznávame"? Skúsenosť ďalej ukazuje, že
tam, kde funguje aj požehnanie, tam vzniká takmer neobmedzený
priestor pre odporcov krstu nemluvniat, ktorí v tomto smere
môžu v zbore (mládeži, dorastu...) hlásať takmer hocičo a
vždy sa môžu odvolať na to, že zbor a cirkev uznáva obidve
možnosti. Farár má v podstate zviazané ruky, pokiaľ ide o
vyučovanie o krste malých detí, a zbor nemá vyhranené učenie
a ani nie je jednotný.
Rodičia, ktorí uvažujú o tomto, že dajú svoje dieťa "požehnať",
hovoria, že mu chcú dať šancu, aby sa pre krst rozhodlo samo.
Ale čo, keď im raz ich potomok v adolescentnom veku bude vyčítať:
"Prečo ste ma dali požehnať? Prečo ste ma nosili do kostola
a nechali nado mnou vykonávať nejaké obrady, bez toho, že
by ste sa ma spýtali, či si to želám?" Veď "požehnanie"
je tiež určitým začlenením dieťaťa do zboru, do cirkvi, predstavením
dieťaťa Bohu s prosbou, aby Boh naň pôsobil a aby v Neho verilo.
Prečo robiť radikálny rez s odmietnutím krstu, a pritom "príštipkáriť"
s "požehnaním"? Ak by sme chceli naozaj rešpektovať
slobodu našich detí, jedinou správnou vecou by bolo nepodrobiť
ich v detstve žiadnemu cirkevnému obradu a najlepšie ich ani
nevodiť do kostola a na detské služby Božie. Snaha rešpektovať
slobodu dieťaťa vyznieva priam rytiersky, ale v podstate je
to obyčajný minimalizmus, o ktorom v Biblii nenájdeme ani
zmienku. Písmo povzbudzuje rodičov, aby svoje deti cieľavedome
vychovávali vo viere. Výchova je výchova.
Správnosť krstu nemluvniat
Sám Pán Ježiš dáva všeobecný príkaz krstiť, a to je dôvod,
prečo brať krst veľmi vážne. Biblia nikde deťom v krste nebráni.
Kto krst deťom zakazuje, musí v nej nájsť zákaz krstu nemluvniat.
A hoci Písmo sväté o krste detí výslovne nehovorí, hovorí
zreteľne o tom, že deti majú prístup do kráľovstva nebeského
a sú preň súcejšie ako my dospelí, ktorí sme už veľa nahrešili.
V Starej zmluve boli už nemluvniatka prijaté medzi ľud Izraela
a na účasť na Božích zasľúbeniach; v prípade chlapcov to bolo
utvrdené obriezkou, ôsmy deň po narodení. Starozmluvný Izrael
je modelom zboru, ktorý predstavuje určité stabilizované spoločenstvo
pozostávajúce z viacerých generácií, teda aj z maličkých detí.
Tento model ukazuje aj cirkvi, ako pristupovať k nemluvniatkam,
konkrétne k deťom svojich členov: s obriezkou sa nemalo čakať,
až keď dieťa bude vedieť o svete a o pravdách viery, nebola
tu žiadna veková bariéra či podmienka, žiadny odklad. Argument,
že dieťa nemôže veriť, a preto nemôže byť pokrstené, nemá
základ v Písme a nevystihuje ducha Biblie. Pochádza skôr z
pracovno-právnych vzťahov. Podľa tohto argumentu by však deti
nemali byť ani požehnávané (namiesto krstu), lebo nevedia,
aký Boh ich žehná; aj na požehnanie sa viaže veľká dogmatika.
Azda Boh nevie dať spásu malému dieťatku? Vari nie je v udeľovaní
spásy obmedzený našimi vedomosťami a schopnosťami nášho intelektu?
Azda matka preskúša svoje bábätko z chemického zloženia materinského
mlieka prv, ako ho v pôrodnici nadojčí? Každý deň poskytujú
rodičia svojmu dieťatku časnú spásu tým, že ho nakŕmia, prebalia,
oblečú, zaregistrujú v poisťovni, toľkým "svetským obradom"
ho podrobujú. A dieťa túto časnú spásu prijíma bez toho, že
by muselo najskôr poznať pediatriu a právny systém. A Boh
by v svojej láske mal byť skúpejší a podmieniť večnú spásu
ponúkanú v Krste svätom nejakým testom z vierouky? Samozrejme,
hovoríme o deťoch veriacich rodičov, ktorí sa zaväzujú vychovávať
svojich potomkov v kresťanskej viere a vo vzťahu k cirkvi.
My dospelí už všeličo chápeme, ale o to viac sa poznaniu viery
spreneverujeme, hrešiac častejšie, ako si myslíme. Nie sme
na tom duchovne lepšie ako nemluvniatka. Stačí si v Biblii
prečítať, v akom duchu sa v nej píše o nich a o ich vzťahu
k Božím veciam. Kto bráni deťom v krste, protiví sa všeobecnej
smernici Pána Ježiša: "Dovoľte dietkam prichádzať ku
mne a nebráňte im, lebo takých je kráľovstvo nebeské"
(Mk 10, 14).
Čo teda s požehnávaním detí?
Ježišov príkaz znamená tiež nebrániť požehnávaniu detí. Otec
môže svoje dieťa požehnať každý deň, matka môže spraviť krížik
na čele svojho syna, keď ho vyprevádza do školy. Plnia si
však rodičia a krstní rodičia túto svoju duchovnú úlohu? Veríme
v moc Božieho požehnania? Spoliehame sa na Pána Boha každý
deň? Nestratili sme zmysel pre symbolický úkon viery, ktorým
je napríklad znamenie kríža?
Pokiaľ ide o "oficiálne" požehnanie dieťaťa, povedali
sme, že správnejšie je vykonať ho niekedy po krste. Takto
to napríklad stanovuje nový spoločný poľský kancionál Sliezskej
cirkvi evanjelickej a. v. v ČR a Evanjelickej cirkvi a. v.
v Poľsku (s. 1588 - 1589). Podľa neho sa má tento obrad konať
rok po krste ako jeho výročie spojené s ďakovnou modlitbou
a Áronovským požehnaním.
Marek Říčan - teologický referent Sliezskej cirkvi evanjelickej
a. v.
(Prevzaté v Tranovského evanjelického kalendára na rok 2010)
|