Praktické informácie
Krst svätý - Vzkriesený k novému
životu (už nie som sám svoj)
O krste sa dnes často - no mylne - hovorí pri "krstoch"
kníh, CD-čiek, lodí, lietadiel. Pri takýchto reklamno - zábavných
akciách sa "krstí" nielen vodou, ale aj vínom, ľadom,
pieskom, soľou, ohňom... Podľa tohto chápania by krst bol
uvedením do života; pokrstený znamená byť mokrý, poliaty,
posypaný... Sotva sa podobnému ľudskému mysleniu dá zabrániť,
aby v takýchto prípadoch namiesto o krste hovorilo o uvedení
do života (lode, cédečka, knihy...). Ak toto ľudia predsa
označujú za krst, potom treba prísne rozlišovať medzi krstom
kresťanským (krstom svätým) a "krstom" komerčno
- zábavným (nesvätým).
Slovo krst z pôvodného novozmluvného gréckeho výrazu znamená
PONORENIE-VNORENIE.
Krst (svätý) nie je výmysel cirkvi (aby mala čo robiť), ale
príkaz Pána Ježiša Krista. On ustanovil Krst svätý týmito
slovami: ... Daná mi je všetka moc na nebi a na zemi. Choďte
teda, čiňte mi učeníkmi všetky národy krstiac ich v meno Otca
i Syna i Ducha Svätého a učiac ich zachovávať všetko. Čokoľvek
som vám prikázal, Ajhľa ja som s vami po všetky dni až do
konca sveta.'- (Matúš 28,18-20) - Ježiš dal cirkvi úlohu krstiť
ľudí nie v mene, ale v meno trojjediného Boha.
Ak hovoríme v mene - znamená to, že krstime z Jeho - Božieho
- Ježišovho poverenia. To tiež. Biblia však vraví o krstení
v meno. Čo to znamená? Meno označuje konkrétnu osobu, v tomto
prípade Boha: Otca, Syna, Ducha Svätého. Krstiť i meno Otca
i Syna i Ducha Svätého značí, že ide o pokrstenie (ponorenie
- vnorenie) do vplyvu, kompetencie, právomoci Otca i Syna
i Ducha Svätého. To jest včlenenie do toho, čo Pán Boh pre
nás vykonal vo svojom Synovi (čítaj: Rímskym 6,4 a Kolosenským
2,11-12). - Sme včlenení do Ježišovej smrti a vzkriesenia.
Patrí nám všetko, čo nám Pán Ježiš smrťou a svojím vzkriesením
získal. Odpustenie hriechov, istota, že sme Božie deti, že
patríme do cirkvi, budúcnosť, ktorú Pán Boh pripravuje vo
večnosti tým, ktorí mu dôverujú.
Biblia nám pripomína: Či neviete, že vaše telo je chrámom
Ducha Svätého, ktorý je vo vás, ktorého máte od Boha a že
nie ste sami svoji? Veď veľmi draho ste boli kúpení! Oslávte
teda Boha svojim telom i svojim duchom. čo oboje náleží Bohu"
(1 Kor. 6,19-20).
Do Krista - Jeho smrti a vzkriesenia, sme krstom svätým včlenení
ako ratolesť do vínneho kmeňa (Ján 15,1-8). Nie všetci pokrstení
zrastú s Kristom. Sú aj suché ratolesti, alebo ratolesti.
ktoré neprinášajú ovocie (aké? - Ovocie Ducha Svätého, ktorým:
láska, radosť', pokoj, zhovievavosť, nežnosť, dobrotivosť,
vernosť, krotkosť, zdržanlivosť /Galatským 5, 22-23a/). Cez
krst dostávame šancu žiť na duchovnom kmeni Pána Ježiša Krista,
z Neho čerpať miazgu (duchovnú výživu). Mnohí pokrstení z
nej však, žiaľ, nečerpajú. Preto duchovne hynú.
Krstiteľnica v kostoloch často stojí v blízkosti oltára. Oltár
je symbolom Božej prítomnosti. Do spoločenstva s Pánom Bohom
- do Jeho prítomnosti otvára dvere práve krst svätý. To znázorňuje
aj vnútorná architektúra kostolov. Krstiteľnica v blízkosti
oltára nie je preto, aby zavadzala, ale aby nám už svojím
umiestnením vravela: Nemôžete ma nebrať na vedomie a ignorovať
to, že ste pokrstení, že ste vstúpili pod Kristovu vládu,
pod jeho vplyv, do Jeho právomoci.
Neraz nám akoby zavadzia, že sme pokrstení, radšej chceme
byť sami svoji ako Boží. - Robiť nie to, čo chce Pán Ježiš
Kristus, ale čo chcem ja... Pamätajme: sme draho kúpení (1.
Korintským 6,20).
Krst detí - nemluvniat: Nie je správne povedať; Nedám dieťa
pokrstiť - nech sa, keď' dospeje, samé rozhodne, či chce v
Krista veriť' alebo nie. Kto takto zmýšľa, ako by povedal:
"Prečo dieťatku vnucovať, akej bude národnosti? Nebudeme
ho tiež učiť materinskú reč; vyčkáme nech vyrastie a potom
sa samé rozhodne, ktorú národnosť' a ktorú reč si zvolí za
svoju". Pri takomto postupe by sa dieťa pravdepodobne
nenaučilo hovoriť, vyrástla by z neho zaostalá, škrekot vydávajúca
bytosť. Ak vieru v Ježiša považujeme za dôležitú, nebudeme
deťom odopierať Božiu milosť. Dáme ho pokrstiť a budeme učiť
o Pánu Bohu slovom i príkladom svojho života. - Aby dieťa
od malička rástlo vo vedomí; viem komu patrím, nepatrím na
stranu hriechu, ale na stranu Pána Ježiša Krista.
Konfirmácia; kto bol pokrstený ako dieťa, ma pri konfirmácii
možnosť' potvrdiť svoj krst. To, či sa tak rozhodne urobiť,
či pri konfirmácii vyzná svoju vieru, je dokladom, že krst
nemluvniat neberie pokrstenému osobnú slobodu rozhodovania.
Naopak, rozhodnutie, či človek povie svojmu krstu áno alebo
nie, zahŕňa.
Pokrstený človek sa má učiť, byť učeníkom - nasledovníkom
Pána Ježiša Krista. Krst je teda aj zápisom do Božej školy.
Je to tá najpotrebnejšia škola. Usilovné vzdelávanie sa v
nej má význam tak pre časnosť, ako aj pre večnosť.
|