3. nedeľa po Veľkej noci, Galatským 6, 15
Ani na obriezke ani na neobriezke nezáleží, ale na novom stvorení. (Galatským 6, 15)
• Obriezka je obrad, ktorý mal a má pre židovské náboženstvo veľmi veľký význam. • V prvom období svojho život takto na celú vec pozeral aj Saul/Pavel, ktorý sa neskôr stal Kristovým apoštolom. • Vo svojej autobiografickej poznámke v Liste Filipským zdôrazňuje, že on sám prijal obrad obriezky presne v predpísanom čase. • Ale po stretnutí so vzkrieseným Ježišom Kristom pri Damašku prehodnotil všetky veci, medzi nimi aj obrad obriezky. • Vo svojej misijnej práci mal s problémom obriezky mnoho ťažkostí. • Pavel bol predovšetkým apoštolom pohanov, nežidov. • Časť zodpovedných osobností kresťanskej cirkvi v Jeruzaleme chcela, aby sa aj pohania, ktorí sa stávajú kresťanmi, podrobili židovskému obradu obriezky. • Pavel sa proti tomu rozhodne postavil. • List Galatským, z ktorého je náš text, je venovaný práve tomuto problému. • Teraz sa nejdeme zaoberať celou touto problematikou. • Všímame si len citované slová, z ktorých vidno, k akému stanovisku sa v dôsledku stretnutia so vzkrieseným Kristom Pavel dopracoval. • Citujeme ešte raz: „Ani na obriezke ani na neobriezke nezáleží, ale na novom stvorení.“ • Toto je úžasná myšlienka, a jej obsah a dosah by sme si dnes chceli aspoň po určitú mieru uvedomiť. • Pavel tu veľmi presne rozlišuje, čo je v náboženskom živote bezpodmienečne dôležité, a medzi tým, čo je vedľajšie. • Bezpodmienečne dôležité je nové stvorenie – to znamená: aby sa človek stal novou bytosťou. • Naproti tomu otázka, či je človek obrezaný alebo neobrezaný, vôbec nie je rozhodujúca. • Je táto problematika zaujímavá aj pre nás, keďže obriezka pre nás neprichádza do úvahy? • Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že my s tým nemáme nič spoločné. • Lenže keď tu Pavel hovorí o obriezke, má na mysli nie iba obriezku, ale aj ďalšie veci, ktoré podľa jeho chápania nestoja v stredobode, ale sú celkom na okraji. • Podobné rozlišovanie medzi tým, čo je hlavné a čo je vedľajšie, sa nachádza aj na iných miestach jeho listov. • Potrebné je, aby sme sa s tým oboznámili. • Hneď v Liste Galatským máme inú podobnú formuláciu tohto rozlišovania: • „V Kristovi Ježišovi ani obriezka ani neobriezka nemá moc, ale viera činná skrze lásku.“ • A z Listu Rímskym nám treba citovať nasledujúce slová: • „Kráľovstvo Božie nie je jedenie a pitie, ale spravodlivosť, pokoj a radosť v Duchu Svätom“, • to znamená: Pre kráľovstvo Božie nie je rozhodujúce rozlišovanie jedál na dovolené a nedovolené, ale rozhodujúce sú omnoho závažnejšie veci. • Veľkým vzorom pri uplatňovaní takéhoto rozlišovania je sám Pán Ježiš Kristus. • Keď ho farizeji kritizovali, že si sadá za jeden stôl s hriešnymi ľuďmi, • poslal ich, aby sa šli doučiť dôležitú lekciu, • ktorú formuloval slovami proroka: „Milosrdenstvo chcem, a nie obeť“. • Tu ide o to isté rozlišovanie. • Hospodin požaduje od človeka predovšetkým milosrdenstvo, lásku, účinnú ochotu pomáhať • – a náboženské obrady majú popritom len druhoradú dôležitosť. • Cítime iste dobre, že toto všetko oslovuje aj nás. • Lebo aj my sme permanentne ohrození nebezpečenstvom, že začneme pripisovať prvoradú dôležitosť veciam, ktoré nie sú prvoradé, • a že zabudneme na to, čo má hlavnú, rozhodujúcu dôležitosť. • Vraciame sa k nášmu kázňovému textu: • „Ani na obriezke ani na neobriezke nezáleží, ale na novom stvorení.“ • „Nové stvorenie“ – to je tu centrálny výraz. • „Nové stvorenie“ – to máme byť my. • Každý jeden z nás sa má stať novým stvorením, novou bytosťou. • Predpoklady na to sme dostali od Pána Boha. • On nám dal Vykupiteľa Pána Ježiša Krista, • aby sme napriek svojej hriešnosti mohli dostať odpustenie • a aby sme mohli byť Pánom Bohom akceptovaní. • Bez tohto Božieho aktu odpúšťajúcej, prijímajúcej lásky by sa o žiadnom novom stvorení nedalo hovoriť. • Okrem toho, že svojmu Spasiteľovi Ježišovi Kristovi vďačíme za jeho vykupiteľskú obeť a jeho zmŕtvychvstanie, • máme v ňom aj jedinečný príklad toho, ako má vyzerať náš život, ak máme byť tým novým stvorením. • V inom liste napísal apoštol, ako veľmi sme pri dosahovaní nového stvorenia závislí od Ježiša Krista. • Sú to tieto slová: „Ak je niekto v Kristovi, je nové stvorenie“. • A okrem toho je nám ponúknutá a ponúkaná pomoc Ducha Svätého, • aby proces posvätenia naozaj vyústil do nášho nového stavu – do nového stvorenia. • Toto všetko je radostné posolstvo, dobrá správa, evanjelium. • Bez týchto predpokladov by sme sa k novému stavu svojej bytosti, ktorý sa nazýva „nové stvorenie“ alebo „nové bytie“, nikdy nemohli dopracovať. • Keďže sú nám však všetky tieto predpoklady dané, • je našou povinnosťou, aby sme nasadili všetky svoje sily, • sily myšlienkové, vôľové, citové, • na dosahovanie toho cieľa, ktorý je tu označený krásnym pojmom: „nové stvorenie“. • Tesný vzťah medzi predpokladmi, ktoré nám Pán Boh daroval, a našou povinnosťou tvrdo pracovať na svojom novom bytí môže osvetliť nasledujúci obraz. • Nadanému ale chudobnému študentovi dá sponzor k dispozícii finančné prostriedky na univerzitné štúdium. • Ale s podmienkou, že bude tvrdo pracovať, usilovne študovať. • V opačnom prípade by sa prílev potrebných financií zastavil. • Tento príklad nie je síce vo všetkých ohľadoch dokonalý, ale jasne z neho vyplývajú dve veci: • Po prvé: Bez sponzorovej finančnej pomoci by študent nemohol študovať na univerzite. • Po druhé: Ponúknutú možnosť musí študent maximálne využiť. • Pán Boh urobil pre nás rozhodujúci krok, bez ktorého by sme sa ani nepohli. • Ale pretože to urobil, požaduje od nás maximálne úsilie, • smerujúce k tomu, aby sme sa fakticky stali novým stvorením. • Z Biblie odvodíme aspoň niektoré charakteristické znaky nového stvorenia, nového bytia. • Všetky tieto charakteristické znaky sa majú stať pre nás programom, záväzným programom, • o realizovanie ktorého sa nám treba zo všetkých síl usilovať. • Človek, ktorý je novým stvorením, miluje Pána Boha celou svojou bytosťou. • Miluje ho viac ako čokoľvek iného a kohokoľvek iného na svete. • Pán Boh mu je najvyššou autoritou; • jeho zákon má vpísaný vo svojom vlastnom srdci • a prijal ho za obsah svojej vlastnej vôle. • Robia si na neho nárok aj iné autority, • ale on ich uznáva len po tú mieru, po ktorú neprotirečia Božej autorite. • V jeho vlastnom vnútri sa vynárajú rozličné túžby a žiadosti, • ale on ich podrobuje meradlu Božej vôle, Božieho zákona. • Ale kto prijíma za boha čokoľvek iného ako Hospodina, ten nie je nové stvorenie. • Pre koho sú najvyššou hodnotou peniaze, bohatstvo, kariéra, sláva, ten nie je nové stvorenie. • Kto sa dáva zotročiť rozličným vášňam, kto nimi ničí svoj život a život svojich blízkych, ten nie je nové stvorenie. • Človek, ktorý je novým stvorením, pozerá na druhých ľudí ako na Božie deti, • miluje svojich blížnych ako seba samého, • správa sa voči nim tak, ako chce, aby sa oni správali voči nemu, • vidí ich problémy, ťažkosti a pomáha im dobrým slovom aj faktickou pomocou. • Ale kto akýmkoľvek spôsobom ponižuje druhého, ten nie je nové stvorenie. • Pre koho je hlavným vnútorným motívom sebectvo, egoizmus, ten nie je nové stvorenie. • Kto šikanuje druhých, ten nie je nové stvorenie. • Kto druhých ľudí klame a podvádza, ten nie je nové stvorenie. • Kto druhých ponižuje tým, že ich klame, hovorí nepravdu, ten nie je nové stvorenie. • Kto sa dopúšťa domáceho a akéhokoľvek iného násilia, ten nie je nové stvorenie. • Kto v manželstve podvádza svojho životného druha, ten nie je nové stvorenie. • Kto sa pomstí a nevie odpustiť, nie je nové stvorenie. • Kto prekrúca právo a súd, nie je nové stvorenie. • Kto odvracia oči od trpiaceho človeka, aby mu pohľad na utrpenie nekazil radosť, ten nie je nové stvorenie. • Charakteristických znakov toho, čo je obsahom nového stvorenia, je omnoho viac, • a jedným z cieľov čítania a štúdia Biblie by malo byť, aby sme si tento zoznam neprestajne dopĺňali. • Z Biblie si takisto môžeme tvoriť a stále dopĺňať zoznam toho, čo je opakom nového stvorenia, • aby sme jasne videli, čoho všetkého sa musíme vyvarovať, ak chceme byť novým stvorením. • „Nové stvorenie“ – to je to, čo rozhoduje o kvalite náboženského života jednotlivého človeka • a o kvalite náboženského života cirkvi a spoločenstiev v cirkvi. • V 1. kapitole knihy Izaiáš sa hovorí o perfektnej náboženskej prevádzke v chráme, o obetiach prinášaných presne podľa predpisu, o svätení sviatkov presne podľa rozpisu, o pôsobivých náboženských slávnostiach. • Ale nad všetkým týmto znejú otrasné Hospodinove slová o tom, aké mu je to všetko odporné, ako to nemôže zniesť. • Sme tým prekvapení, veď predovšetkým on by mal mať z toho všetkého veľkú radosť. • Ale nemá, lebo ľudia, ktorí sa na tej prevádzke náboženského života zúčastňujú, majú ruky poškvrnené vinou, dopúšťajú sa zločinov, podplácajú sudcov, krivia spravodlivosť, • jedným slovom: sú pravým opakom toho, čo nás slovo Božie učí označovať ako nové stvorenie. • Ani najparádnejšia náboženská prevádzka nemôže prikryť zločiny, podvody, ponižovanie, šikanovanie ľudí. • Vonkajšie zdanie, vonkajšie efekty môžu zapôsobiť na povrchných ľudí, môžu oklamať ľudí, ale Hospodina tým nemožno oklamať. • On má radosť aj z týchto vonkajších vecí, ale len s podmienkou, že to všetko konajú ľudia, ktorí sú nové stvorenie. • Keď porovnávame jednotlivé kresťanské cirkvi, konfesie, čo si všímame? • Rozdiely v cirkevnom učení, v kňazských rúchach, vo svätení sviatkov, v spôsobe bohoslužieb, v náboženských gestách a podobne. • Ale čo vyplýva v tejto veci zo slov apoštola: „Ani na obriezke ani na neobriezke nezáleží, ale na novom stvorení“? • Vyplýva z nich, že hodnotiť a porovnávať treba podľa celkom iných otázok. • Rozhodujúci nie je počet členov, ani vonkajšie do očí bijúce charakteristické znaky, • ale rozhodujúce je, ako tá či oná cirkev pomáha svojim členom k tomu a ako ich vedie k tomu, aby sa stávali novým stvorením? • Kiežby sme na každých službách Božích mali kostoly obsadené do posledného miesta. • Ale i tak by sme si museli uvedomiť, že si nad týmito zhromaždeniami kladie Pán Boh otázku: • O koľkých z týchto účastníkov služieb Božích možno povedať, že sú novým stvorením? • On pozná odpoveď a podľa toho nás hodnotí. • Podľa toho hodnotí aj všetky ostatné cirkvi. • I keď my nevieme tak prenikavo a pravdivo nahliadnuť do života a do sŕdc druhých ľudí, • tak predsa by sme sa mali dať viesť týmito otázkami. • A predovšetkým by sme si ako jednotliví kresťania mali klásť otázku: Čo všetko mám robiť v priebehu celého svojho života, aby som sa stával novým stvorením? • A ako cirkev by sme si mali klásť obdobnú otázku: Čo všetko máme robiť, aby všetci naši členovia zatúžili stať sa novým stvorením? • A ako im v tom môžeme a máme pomáhať? • Keby týmito otázkami bolo vedené naše štúdium Biblie, naše modlitby, naše uvažovanie, viedol by nás Duch Svätý, aby sme sa dopracovávali k vždy plnšej odpovedi • a dával by nám aj silu, aby sme realizovali, čo nám Pán Boh dal poznať, • „Ani na obriezke ani na neobriezke nezáleží, ale na novom stvorení.“
Amen. Ján Grešo
|
Cirkevný zbor Evanjelickej cirkvi augsburgského vyznania v Bratislave, 2005 - 2012
Webstránku Evanjelickej cirkvi a. v. na Slovensku nájdete tu.
|
|
|